MEGET TVIVLSOM MORGEN
– MEN ENDER SOM DEN BEDSTE DAG PÅ TUREN

Lidt kortere end forventet

SHORTCUT

Dejlig morgen, dejlig nat, har kun været vågen få gange. jeg targer bestik over skaderne og syntes det hele ser meget bedre ud i morgenens klare lys, mellemkødet bliver smurt ind i “Glide” creme og fødderne tapet godt op, for der er en del højdemeter der skal overkommes i deg.

Jeg har brugt morgenen på at lægge en listig og meget udspekuleret plan! jeg tar en TAXI forbi de første kedelige 7-8 km flad vej, der følger floden til trail start. Det er for at skåne fødder og mellemkød så meget som muligt at jeg vælger denne løsning. det er sgu bedre end at stoppe!

Får receptionen til at ringe efter en taxi og vi ruller afsted lidt over kl. 8, er ved trail head kl. 9 ca. lækker klippe sti gennem skoven op mod Cacade de Rouget – der åbenbarer som det vildeste vandfald, meget smukt, men der er mange mennesker på stien og ved udsigten, så jeg smutter udenom og passerer lidt senere en flok pak-æsler på stien.

Halvvejs oppe og kigger ned i dalen jeg er kommet op igennem, kan lige se Geneve søen i det fjerne.

Cacade de Rouget, desværre med mange mennesker omkring.

Campsite, første nat var meget urolig

Smal og lækker sti, med mega god udsigt hele vejen.

LEFT HAND PATH

Der er alt for mange hikere i deres matchende tøj/støvle/backpacks og en gennemsnitsalder på 65+, stien deler sig og jeg skal mod venstre ad en smallere sti… helt alene, meget lækkert og meget stille, hygger mig med en Sneakers fra rygsækken mens jeg nyder udsigten! Overhaler forsigtigt en tudsegammel mand, jeg hilser pænt og håber i mit stille sind at han ikke dratter omkuld, man kan da umuligt holde balancen når man går så langsomt… meeen han har sikkert drønet rundt i alperne i de sidste 100 år, så stor respekt til ham.

når Collet d’Anterne der med sin dejlige græs mark lokker til en lille pause, der er et par andre hikere som mig der lige tar et lille hvil, de første jeg har mødt siden stien delte sig. Fortsætter lidt ned til bunden af dalen hvor den fortsætter opad mod Chalets d’Anterne igennem store klippestykker der ligger spredt ud over dalen, meget fedt landskab, stien følger et vandløb og vandet smager fremragende og meget koldt.

Ankommer til Chalet d’Anterne ved 11 tiden, spiser en dejlig omelet med skinke og ost og skyller det ned med et par orangina, chalet’et har solceller på taget og vand fra vandløbet, intet andet, der er ingen vej hertil så alt skal slæbes hertil… lidt fedt, men dyrt! man kan overnatte og få mad, bliver bestyret af en lille mand fra tibet.

Fortsætter mod søen Lac d’Anterne, skal op ad en smal sti over skifer og klippestykker, det er ret fedt og stejlt, ser en Marmot halvvejs oppe, det tar ca 45 min før jeg når op, men det er også det værd, det er sgu flot med sådan en azurblå sø imellem bjergene, jeg tar den lange vej rundt, og nyder turen helt vildt, det er helt vindstille og der er kun meget få hikere på den anden side af s øen, når til den modsatte side hvor søen forsvinder ind under bjerget, meget mærkeligt. Jegt ar mig en god pause på den store alpe græsmark ved søen, overvejer om jeg skal overnatte her, men der er for mange insekter og klokken er kun lidt over middag, så jeg beslutter mig for at fortsætte de sidste km videre opad mod Col d’Anterne, og håbe at jeg kan finde et campsite på den anden side, mine fødder og mellemkød kan sagtens klare flere km. endnu, jeg burde kunne nå toppen på 45min.

Området jeg skal op igennem, ender med at gå over ryggen, ca. midt i billedet.

udsigt tilbage, man følger åen op mod søen.

Lac d’Anterne, meget lækkert og vindstille, er lige ved at lave camp på den modsatte side.

hviler velfortjent fødderne lidt.

Murmeldyr

MÅLET I SIGTE

nærmer mig toppen, landskabet er lidt syret og det sidste stykke op er på store klippestykker der nærmest ligger som en sti, ligger mærke til at der er et par hikere der sidder på toppen og holder øje med mig idet jeg kommer over toppen og får det fulde skue af de helt store sneklædte bjerge med Mont Blanc i midten, de smiler lidt da de ser min overraskelse og åbenlyse begejstring… lidt tudefjæs igen! men det er også den vildeste udsigt jeg har oplevet!

Jeg tar en lang pause på toppen for den her udsigt skal nydes til fulde, spiser lidt M&M’s og drikker vand. Der flyver en flok Ravne rundt heroppe, de virker ikke specielt bange og flyver ganske tæt forbi da jeg står og tar billeder. Kan se det næste refugie 3-400 hm længere nede og der ser ud til at være masser af muligheder for at campe i nærheden af det.

Jeg har så vidt muligt holdt armen i ro hele dagen, har simpelthen holdt den ind til kroppen og hånden fat i “sternumstrap’en” på rygsækken, det har hjulpet og armen er ikke hævet yderligere. En ting jeg har lagt mærke til er at mine hænder og underarme hæver lidt i løbet af dagen, tror det er fordi de er så meget nedad, hævelsen forsvinder igen i løbet af aftenen.

Udsigt over Mont Blank og det sidste bjerg jeg skal over.

Der er en del ravne på toppen, de flyver tæt forbi.

Campsite, første nat var meget urolig

Skilt med ambitioner og destinationer.

1000 STJERNET WILDCAMPING

Tog det stille og roligt ned mod Refugie de Moéde Anterne, meget stejl sti med masser af klipper og store sten, ville nødigt gå ned af den i regn, lige inden jeg nåede refugiet spottede jeg det perfekte sted til at slå telt op, men det var rimeligt tæt p å refugiet, så jeg tænkte at jeg hellere lige måtte spørge om det var i orden først. Jeg købte 3 orangina til den nette sum af 10€, så er der sgu da også betalt, meeeen så fik jeg også opladt min iPhone og voldpryglet deres toilet. Nice! det var heldigvis også iorden at sove på min udvalgte plads

Teltet blev slået op og jeg fik lavet den sidste portion Knorr Carbonare, skal aldrig have det stads igen! nyder vejret og udsigten, der er vandløb tæt på så det er nemt at tanke vanddunken op, drøner rundt i bare fødder for at lufte dem lidt, de er ved at vær godt brugt, dejligt at være ude af skoene, men mangler noget andet fodtøj her når teltet er oppe. jeg træder på en bi… what en bi i 2000m højde, WTF!! den har holdt sig skjult i en lille blomst som jeg self. træder på, fååååk det naller, men der er ikke andet at gøre end at bide smerten i sig og æde en benedryl mere og håbe på at jeg kan vandre videre i morgen

Falder i søvn med udsigt over Mont Blanc, en milliard stjerner og en stor flot måne, helt fantastisk. Sover desværre mega dårligt og giver til sidst op ved 4 tiden, ligger bare og nyder udsigten og venter på at solen står op.

Min teltplads, med den fedeste udsigt

Udsigt inde fra teltet, det bliver sgu ikke bedre, sover i ca. 2000hm.

05:24 meget tideligt… men kunne ikke sove mere!

GLIDE

Det virker! Der findes andre mærker der virker på samme måde, så det er bare at vælge en.

PEANUTBUTTER

Der fås næsten ikke noget der har flere kalorier pr g. end peanutbutter! og så smager det jo mega godt

NORDISK TELEMARK 2 ULW

Ultra lightweight telt til 2 pers. ca 970g. – men man skal være meget glad for hinanden hvis man er 2 i teltet, men der er dejlig med plads hvis man er 1.