FANTASTISK DAG MEN MED NEDEREN AFSLUTNING

En lang dag i skoene, med store op og ned ture

Tudefjæs

Sover ikke meget om natten og vågner da også helt da ultraløberen tar afsted ved 5 tiden, står omkring 06:30 og taper fødderne ind med sportstape da det er en lang dag med masser af højde meter forude.

vi spiser morgenmad ved 7 tiden og jeg er ude af døren 15min senere til en dag med skyfri himmel, møder de drenge der har slået telt op ved bredden af søen, hilser og starter på den smalle sti mod toppen af Pointe des Mossettes, jeg går direkte mod den opgående sol – så hele området ligger i skygge og det er en smule koldt, det tager ca 30min at nå derop… men for fanden hvor er det smukt at komme over, der åbner sig et episk udsyn over de næste mange bjergtoppe og dalen jeg skal igennem, jeg nyder synet til fulde. (er lige ved at knibe en tåre)

Halvvejs oppe og kigger ned i dalen jeg er kommet op igennem, kan lige se Geneve søen i det fjerne.

Tidlig morgen, stien ligger i skygge hele vejen til toppen

Fantastisk udsigt, jeg nyder den i fulde drag, drikker den ind og gemmer den til regnvejsdagene

Fantastisk udsigt, læg mærke til stien jeg skal ned af.

AFSLAPPENDE TUR I MORGENSOLEN

mens jeg står og nyder udsigten kommer der en ultraløber løbende ned af bjerget, mega stejlt og ingen sti, han hilser og fortsætter op til den næste top, igen næsten lodret op og uden for stier osv…. vildt nok!

Det går ned af en smal sti og ud på en bred grusvej, det er dejligt med andet underlag og jeg nyder turen langs bjerget mod grænsen til Frankrig og toppen af Col de Coux, det er let vandring uden den stort højde forskel, det sidste stykke op mod grænsen er stejl men nemt at vandre, der er en del MTB’ere på turen, det er vist en del af en cykelrute!

Jeg når toppen og dermed også grænsen mellem Frankrig og Schweiz, har åbenbart overnattet i Schweiz, snakker lidt med 3 unge mænd på MTB, de skal ned over og ud langs en bjergryg på en smal sti, det ser najs ud, jeg spiser frokost i skyggen ef grænseposten og snakker med en flok damer der ankommer midt i frokosten. her på toppen kunne man sagtens smide et telt.

Fedt skilt her midt i det hele.

Udsigt fra grænsen, tilbage mod Schweiz og stien jeg kom ad.

Chalet de Bise

Udsigt fra grænsen, fremad mod de næste tinder

NEDEREN HIKER

Nu går det for alvor nedad, ned til trægrænsen og videre ad en fin skovvej/sti, her møder jeg en ung Hiker, det er meget tydeligt at han ligesom mig er på en længere tur på GR5’eren, det er også tydeligt at han har ondt i benet, for han zig-zagger ned af stien! jeg spørger hvad der er galt og det er knæet der gør naller, han har taget lidt vitamin i (ibuprofen red.) men det gør stadig nas… det næste han fortæller ar at han nok skal gå fra mig når det går opad igen… meget mærkeligt at sige syntes jeg, jeg siger farvel og prøver et par gange at komme afsted fra ham da jeg ikke rigtigt gider følges med ham, men han bliver ved med at snakke… til sidst lykkedes det, Najs, gider ikke og skal til at gå om kap med ham!

Kommer til at ta en forkert stil og finder først ud af det 15min senere, så tilbage igen og fortsætte ad den rigtige, her ser jeg self. hikeren igen (fik aldrig fat i hans navn) og vi mødes ved det næste refugie hvor vi spørger om vej, vi fortsætter mod toppen Col de la Golése, på toppen bliver stien til en bred grusvej og der er udsigt til Samoéns i bunden af dalen, nu står den på 1000hm ned, over ca 10km.

jeg lader Hikeren smutte videre, gider ikke at følges med ham.
Han satte god tempo på vejen op ad bjerget og stædig som jeg er fulgte jeg efter, men det er ikke sjowt! så ikke mere af den slags, jeg giver ham et godt forspring.

har ikke gået mere end 10 min før jeg bliver overfaldet af de første hestefluer, de går helt amok over min gode duft og vil ha mit blod! Det er lidt ligesom at have 10 vrede bier omkring dig og du ved at 5 af dem vil stikke! så jeg går lidt i panik og giver ben og arme en gang Bat-anit-bug-spray, men det hjælper kun kortvarigt og jeg bliver nød til at tage en langærmet trøje på, lidt nederen når der er høj sol og 25 grader.
Jeg stormer ned at stien mens jeg svinger med armen så bæsterne ikke kan sætte sig, jeg har fart på, og der er mange hikere den modsatte vej, mit humør daler i takt med at jeg kommer længere ned af bjerget, har vist fået et stik/bid på armen tidligere på dagen, så armen er allerede begyndt at hæve og det er mega varmt! tæt på byen kan jeg mærke at der er ved at komme vabler på venstre fod og jeg stopper for at skifte sokker, desværre lidt for sent, der er allerede 2 vabler på vej.

Super najs sti, nyder turen indtil jeg møder hikeren.

På ved ned mod Refuge Chardonniere ad omvej, man kan lige skimte hikeren, og stien lidt til venstre vi skulle have været på.

Hiker!

Den lange tur ned mod Samoens er på bred grusvej, lidt kedeligt.

TUDEFJÆS NR. 2

Samoéns er en rigtig hyggelig by, helt stille og med et lille torv og gågade midt i byen, meget mærkeligt med så mange mennesker. får mig en bananasplit og 2 store orangina og fortsætter mod campingpladsen i udkanten af byen, der er desværre lukket i alle forretninger her midt på dagen så jeg når ikke at handle inden jeg kommer til campingpladsen.

Campingpladsen viser sig at være mega nederen, den ligger langt væk fra byen hvilket betyder at alt er dyrt, der er mange mennesker der spasser ud og larmer, jeg finder et sted i skyggen og slår teltet op, skifer tøj og opdager at jeg har fået en ordentlig omgang “rød mølle, butt chafing, hudafskrabning ved mellemkødet osv.” det gør herre nas, – det sammen med en meget hævet arm efter insektbid og nye vabler gør at jeg for alvor har tudefjæs på og overvejer om jeg overhovedet kan fortsætte… undskyldninger er der nok af, men jeg beslutter mig for at vente med at tage en beslutning til næste morgen.

Finder toilettet og bliver her også meget skuffet, det er tydeligvis ikke blevet moderniseret siden det blev bygget, brusebadet foregår i bittesmå boxe på størrelse med et lille toilet, sæderne på toiletterne er fjernet så man sidder direkte på toiletkummen… meget mærkeligt og meget ubehageligt, så ville jeg næsten hellere skide i skoven.

Laver tortillaruller med peanutbutter til aftensmad, nåede jo ikke at handle ind, går i seng kl 21, men kl. 22 bliver jeg vækket af en autocamper og parkerer lige ved siden af mit telt, og der bliver smækket med døre ustandseligt og snakket meget højt, de kører heldigvis igen efter 30min, jeg smider ørepropper i og falder i søvn, den bedste nat på turen!

Solen er ved at gå ned (Udsigt fra teltet)

M&M’S PEANUT

Rigtig god som snack på turen, holder evigt i lommen!

MALOJA SHORTS

Super lækre og bløde shorts, velegnet til vandring og mountainbiking, men husk at vælg nogle med et andet mønster da stjerne tiltrækker insekter!

WINDRIDER 3400

Ultra lightweight rygsæk fra HMG, 910g, meget behagelig – meget dyr, kan får hos Backpackinglight.dk